Taalwinkel
Standaard structuren gebruiken
Vaak zijn (gesproken of geschreven) teksten op dezelfde manier opgebouwd. In een presentatie wordt bijvoorbeeld eerst het probleem beschreven, daarna wordt uitgelegd waarom het een probleem is en daarna worden de mogelijke oplossingen gegeven.
Het voordeel van dit soort structuren is dat je publiek herkent en ook verwacht. En als je je presentatie aan het voorbereiden bent, helpt een standaardstructuur je bij het schrijven en uitwerken van je tekst.
Hieronder staan voorbeelden van structuren die vaak gebruikt worden bij presentaties.
Probleemstructuur
- Wat is het probleem?
- Waarom is het een probleem?
- Voor wie is het een probleem?
- Wat zijn de oorzaken?
- Wat zijn de oplossingen?
- Wat is de beste oplossing?
Een voorbeeld
- Wat: Hangjongeren in Amsterdam veroorzaken overlast (o.a. geluidsoverlast en vandalisme).
- Waarom: Ze beïnvloeden elkaar en andere jongeren.
- Voor wie: Buurtbewoners (overlast), gemeente (vandalisme), zichzelf en andere jongeren.
- Oorzaken: Slechte thuissituatie, Verveling.
- Oplossingen: Scholen meer contact met ouders; Gemeente meer activiteiten voor jongeren ontwikkelen.
- Beste oplossing: Gemeente, scholen, ouders en jongeren moeten samenwerken om de overlast van hangjongeren tegen te gaan.
Evaluatiestructuur
- Wat wordt er geëvalueerd?
- Wat zijn de positieve kanten?
- Wat zijn de negatieve kanten?
- Wat is het eindoordeel?
- Welke maatregelen moeten/kunnen worden genomen?
Een voorbeeld
- Wat: Inchecken in het ov met je mobiel.
- Positief: Je hebt je mobiel toch bij je, het gaat lekker snel.
- Negatief: Je rit kan precies gevolgd worden (privacy), het kan lastig werken als je meerdere passen op je telefoon hebt staan.
- Eindoordeel: Het is een handig alternatief voor de chipkaart.
- Maatregelen: Meer informatie nodig over wat er gebeurt met je gegevens.
Argumentatiestructuur
- Wat is het onderwerp?
- Wat is mijn mening?
- Wat zijn de argumenten voor?
- Wat zijn de argumenten tegen?
- Wat is de conclusie?
Een voorbeeld
- Wat: Anoniem solliciteren
- Mening: Sollicitatiebrieven moeten voortaan zonder naam, leeftijd en geslacht gestuurd worden om discriminatie tegen te gaan.
- Voor: Iedereen krijgt op deze manier een gelijke kans.
- Tegen: Bij het gesprek kunnen de sollicitanten alsnog afvallen op basis van geslacht, leeftijd of afkomst; Het probleem van discriminatie wordt niet opgelost.
- Conclusie: Het is beter om sollicitatiebrieven zonder naam, leeftijd en geslacht te sturen. Bij het gesprek kunnen sollicitanten toch nog afgewezen worden, maar op deze manier krijgt iedereen toch een gelijke kans op een sollicitatiegesprek.