Taalwinkel
MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs
Iedereen die studeert in het hoger onderwijs moet veel teksten schrijven. Maar: hoe schrijf je een foutloze, prettig leesbare, goed gestructureerde tekst in de juiste stijl?
Op deze pagina:
In de gratis online schrijfcursus Beter schrijven in het hoger onderwijs doorlopen deelnemers in zes modules alle fases van het schrijfproces: van de brainstormfase tot de eindredactie van je tekst. Ze concentreren zich steeds op een aspect van het schrijven. Je leerlingen/studenten kunnen zich met deze Massive Online Open Course (MOOC) dus voorbereiden op of werken aan schrijfopdrachten in het hoger onderwijs. De cursus is ontwikkeld door de UvA en de HvA.
Opzet van de cursus
In elke module wordt een deel van het schrijfproces uitgewerkt aan de hand van video’s, teksten, quizzen, oefeningen en zelfevaluaties (download het moduleoverzicht in pdf). Deelnemers die 80% van de quizzen succesvol hebben afgerond, hebben recht op een certificaat. Daarmee laten ze zien dat ze hebben gewerkt aan hun schrijfvaardigheid.
Docenteninformatie
De rode draad van de MOOC is een schrijfopdracht, die bewust geen vereiste is voor het certificaat. Je hoeft als leraar/docent dus niet de standaardopdracht te gebruiken; je kunt ervoor kiezen om een eigen schrijfopdracht aan je klas mee te geven. Bij elke opdracht is een downloadbare pdf toegevoegd met criteria voor feedback over de centrale vraag , het tekstschema , de inleiding en de eindversie . Het is ook mogelijk om deze bestanden als Word-document te downloaden; zie hierna.
Stappenplan (bij eigen schrijfopdracht)
Je kunt de MOOC zo inzetten als je wilt, bijvoorbeeld met je eigen schrijfopdracht:
- Vóór les 1: Bedenk welke schrijfopdracht je wilt inzetten en wanneer die af moet zijn (reken op een week of zes: een module per week). Houd rekening met een gemiddelde tijdsinvestering van 2,5 uur per module, inclusief schrijfopdrachten.
- Tijdens les 1:
a. Toon de trailer om je leerlingen/studenten een idee te geven van de MOOC.
b. Geef een korte rondleiding door de MOOC met je eigen account. Laat ze bijvoorbeeld zien hoe ze bij Progress hun voortgang kunnen checken.
c. Laat je klas een account aanmaken voor de MOOC met hun schoolaccount via de knop Register. Zorg ervoor dat ze allemaal de account hebben geactiveerd, zodat je zeker weet dat ze het juiste mailadres hebben gebruikt. De mail (afzender: registration@edia.nl) kan in de spam belanden.
d. Geef module 1 als ‘huiswerk’, of kijk eerst samen het eerste filmpje. - Na les 1: Beschrijf in je lessen en opdrachten telkens in welke fase van het schrijfproces (welke module) jullie zijn. Koppel je eigen opdracht aan de modules, geef eventueel extra criteria en laat je leerlingen/studenten elkaar feedback geven via het eigen systeem (of in de les).
- Na de lessenserie: Laat je leerlingen/studenten hun certificaat via de mail (o.v.v. username en/of mailadres) aanvragen zodra ze 80% of meer gescoord hebben. Je kunt ook zelf een lijstje met usernames/mailadressen naar ons mailen; wij zorgen dan dat de certificaten op hun persoonlijke dashboard verschijnen. Houd rekening met de reactietermijn (maximaal drie werkdagen). Je leerlingen/studenten delen vervolgens hun unieke URL als bewijs.
Meer informatie
Meer informatie vind je op de pagina met veelgestelde vragen. Mail gerust naar beterschrijven@hva.nl als je nog een andere vraag hebt.